Google Bedrijfsprofiel | Genereer meer lokale bezoekers in 2025

Gratis bezoekers naar je website halen, en tegelijkertijd je website op de kaart zetten? Dat kan!
Google Bedrijfsprofiel stelt je in staat om je bedrijf zichtbaar te maken op Google en Google Maps. Klanten kunnen je hierdoor eenvoudig informatie over jouw bedrijf vinden, contact met je opnemen, en zelfs naar je navigeren.

Wat is Google Bedrijfsprofiel?

Google Bedrijfsprofiel is een tool van Google waarmee je jouw bedrijf in één oogopslag kunt vermelden in de Google zoekresultaten. Met een profiel kun je relevante informatie over jouw bedrijf weergeven zoals adres, openingstijden, contactgegevens en producten. Daarnaast biedt het de mogelijkheid aan je klanten om een review achter te laten, waar je zelf weer op kunt reageren.

Oftewel: een efficiënte en overzichtelijke manier om direct in de Google zoekresultaten te verschijnen wanneer men zoekt naar jouw bedrijf.

Het belang van Google Bedrijfsprofiel

Stel je bent op zoek naar een loodgieter in de regio van Eindhoven. Je pakt je smartphone en begint met zoeken. Deze manier van zoeken is niet meer weg te denken.

Het gebruik van Google Bedrijfsprofiel helpt je om op te vallen bij klanten die actief zoeken naar jouw dienst in jouw regio. Als jouw bedrijf goed is ingesteld, is de kans groot dat je bovenin de lokale zoekopdrachten verschijnt. En dat niet alleen, je bent ook zichtbaar op Google Maps.

Google Bedrijfsprofiel biedt je ook inzicht in de zoektermen en zoekvolumes waarmee jouw bedrijf wordt gevonden. Met deze gegevens kun je jouw bedrijfsprofiel optimaliseren door de juiste zoekwoorden toe te voegen. Stel bijvoorbeeld dat jouw bedrijf ‘Harrie’s Auto’s’ heet, dan zou je dit kunnen aanpassen naar ‘Autohandelaar Harrie’s Auto’s’. Zodoende ben je beter vindbaar voor mensen die specifiek naar een autohandelaar zoeken, waarmee je de kans vergroot om sneller gevonden te worden door je potentiële klanten.

Profiel aanmaken

Het gebruiken van Google Bedrijfsprofiel start met het aanmaken van een profiel (joh!…). We nemen dit even stap voor stap met je door.

  1. Maak je profiel aan
    Om een bedrijfsprofiel aan te maken, moet je eerst inloggen met je persoonlijk Google profiel. Mocht. Deze kun je hier aanmaken. Het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel begint hier.
  2. Vul je bedrijfsnaam in
    In het volgende veld wordt gevraagd naar je bedrijfsnaam. Deze kun je invullen. Het kan gebeuren dat je bedrijfsnaam al bestaat. Geen paniek! Deze kun je verifiëren. Dit behandelen we bij stap 5.
  3. Bedrijfsgegevens
    Nu worden er meerdere gegevens gevraagd over jouw bedrijf. Vul deze zo volledig mogelijk in.
    Daarnaast wordt er gevraagd naar je bedrijfscategorie. Het is belangrijk dat je deze juist invult, omdat het Google helpt om jouw bedrijf in de juiste zoekresultaten te tonen.
  4. Fysieke locatie
    Als je een bedrijf hebt waar klanten je kunnen bezoeken, vul dan ‘Ja’ en je adres in.
    Heb je geen fysieke locatie, maar bied je diensten aan op verschillende locaties? Kies dan ‘Nee’ en geef de steden of regio’s aan waarin je actief bent.
  5. Verifieer je bedrijf
    Google wil bevestigen dat je écht de eigenaar bent van het bedrijf. Deze verificatie kan op twee verschillende manieren:
    1. Postadres: Er wordt een code naar het fysieke adres gestuurd. Normaliter duurt dit enkele dagen.
    2. Telefoon of e-mail: Soms is een verificatie per telefoon/e-mail al voldoende. Dit is afhankelijk van je bedrijfstype.
  6. Aan de slag!
    Wanneer je volledig bent geverifieerd kun je gebruik maken van alle functies van Google Bedrijfsprofiel. Om optimaal gebruik te maken van Google Bedrijfsprofiel, kun je alvast gegevens toevoegen zoals openingstijden, foto’s en een bedrijfsomschrijving.

Functies van een Google Bedrijfsprofiel

Om de voordelen van Google Bedrijfsprofiel optimaal te benutten, is het belangrijk om je profiel up-to-date te houden. Dit houdt in:

  • Bedrijfsgegevens actueel houden.
    Met bedrijfsgegevens bedoelen we het adres, openingstijden en contactgegevens
  • Logo
    Voeg een logo toe in je bedrijfsprofiel. Hierdoor ben je herkenbaar.
  • Foto’s
    Voeg foto’s toe van je bedrijf en dienst, service of product. Tevens kun je jouw profiel ook voorzien van een omslagfoto, zoals bijvoorbeeld op Facebook.
  • Video
    Naast foto´s kun je ook een (korte) video toevoegen van maximaal 30 seconden.
  • Reviews
    Google vertrouwt positieve reviews en ziet dit als een teken van betrouwbaarheid. Google Bedrijfsprofiel geeft je de mogelijkheid om reviews te ontvangen, en hierop te reageren. Zodoende kun je een slechte review direct oppakken (en wellicht ombuigen), of goede reviews van klanten erkennen. Overigens kun je naast de Google reviews ook de reviews van bijvoorbeeld Facebook of Trustpilot weergeven.
  • Posts
    Je kunt posts toevoegen aan je profiel. Dit stelt je in staat om eenvoudig content te delen en je klanten te informeren over nieuwtjes, speciale acties, of aankomende evenementen. Deze berichten blijven een week zichtbaar, waardoor je je profiel altijd actueel houdt.
  • Afspraken maken
    Als je werkt op afspraak, heb je de mogelijkheid om klanten direct een afspraak te laten maken, die jij online kunt accepteren.
  • Vraag en antwoord
    Klanten kunnen direct vragen aan je stellen, waar je antwoord op kunt geven. Zowel de vraag, als het antwoord is openbaar en voor iedereen inzichtelijk. Wanneer je dit goed en direct aanpakt, is dit goud waard voor je betrouwbaarheid.
  • Store Visits
    Wanneer je gebruik maakt van Google Ads, kun je met de functie ‘store visits’ eenvoudig zien of deze advertenties werken en je klanten naar je fysieke winkel brengen. Met deze optie kun je meten hoe effectief jouw online advertentie is voor je offline verkoop. Google doet dit door de locatie van ingelogde gebruikers te gebruiken (met een nauwkeurigheid van 90%) en bepaalt daarmee of iemand jouw winkel heeft bezocht.
  • Google Maps
    Een Google Bedrijfsprofiel wordt automatisch toegevoegd op Google Maps. Klanten hoeven niet meer te zoeken naar het adres, maar zien deze direct bij je profiel staan. Hierdoor kunnen ze direct klikken op de kaart en krijgen ze de route voorgeschoteld.

Veelgemaakte fouten

Google Bedrijfsprofiel is een handig hulpmiddel, dat staat inmiddels wel vast. Tóch worden er nog regelmatig fouten gemaakt waarmee het voordeel teniet wordt gedaan. Hieronder nemen we kort enkele van de meest voorkomende fouten door, en geven we tips om deze te voorkomen.

  • Verouderde gegevens
    Wijzigingen in je contactgegevens, openingstijden of adres? Vergeet deze niet aan te passen!
    Controleer of je gegevens nog actueel zijn, en voeg aanvullende informatie toe zoals bijvoorbeeld openingstijden tijdens feestdagen, aanvullende diensten en links naar je website. Een volledig ingevuld profiel wordt altijd gewaardeerd door je klanten.
  • Geen reactie op negatieve reviews
    Een negatieve review ontvangen is altijd vervelend. Des te vervelender is het voor je klant als je er niet op reageert. Het niet reageren op een negatieve review komt op je klant over alsof je er niets om geeft, en draagt extra bij aan de frustratie van jouw klant. Daarnaast zijn er altijd potentiële klanten die meelezen. Niet reageren op negatieve reviews, al zijn ze nog zo onterecht, schetst een negatief beeld en zal ook hen afschrikken.

    Reageer altijd op negatieve reviews. Doe dit op een positieve en constructieve manier. Hierdoor voelt de klant zich gehoord, en ziet je potentiële klant dat je betrokken bent en bereid bent om problemen op te lossen. Twee vliegen in één klap!
  • Niet vragen om reviews
    Een van de meest onderschatte handelingen van bedrijven is het actief vragen naar reviews. Positieve reviews dragen enkel bij aan een betrouwbaar imago van je bedrijf.

    Wanneer een klant op een positieve manier is geholpen, is er helemaal niets mis met het vragen van een review. Probeer dit zo makkelijk mogelijk te maken, door bijvoorbeeld een link in een mail mee te sturen waar ze enkel op hoeven te klikken. Hoe meer positieve reviews je verzamelt, hoe meer klanten vertrouwen in jouw bedrijf krijgen.
  • Verouderde foto’s gebruiken
    Een profiel zonder foto’s, of met oude foto’s komt niet betrouwbaar over. Denk bijvoorbeeld maar aan Tinder… Klanten willen graag op voorhand zien wat ze kunnen verwachten. Daarnaast zorgen frisse foto’s voor een betrouwbare uitstraling en creëren een imago van betrokkenheid.

    Probeer regelmatig nieuwe en kwalitatieve foto’s toe te voegen van je werk, product/dienst, locatie en team. Zorg ervoor dat je foto’s gebruikt die een relevant beeld geven van jouw bedrijf.
Google Mijn Bedrijf Beheren

Robbert
Robbert

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *