Bedrijven hebben klanten nodig, simpel. Een startende ondernemer begint vaak met het binnenhalen van regionale klanten. Maar draai het eens om. Wat als regionale klanten op zoek gaan naar jou?
Lokale SEO zorgt voor regionale zichtbaarheid. Een website die gericht is op lokale SEO kan een grote rol spelen in het binnenhalen van deze klanten. En daarmee je bedrijf helpen groeien.
Lokale SEO: zichtbaar in jouw regio
Stel: je komt thuis na een lange dag en merkt een onaangename geur in huis. Een vieze riool lucht.
Deze vieze lucht moet er zo snel mogelijk uit. Het is enorm onaangenaam en je ontvangt binnenkort gasten. Om het probleem zo snel mogelijk op te laten lossen, ben je direct geneigd om in je woonplaats op zoek te gaan naar een oplossing.

Zoals in het voorbeeld hierboven (een van onze gewaardeerde klanten) is Lokale SEO van grote waarde.
Wat is lokale SEO?
SEO staat voor ‘Search Engine Optimalisation’, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Wanneer we werken aan SEO, werken we aan het beter vindbaar maken van een website. Dit is een cruciaal onderdeel in het genereren van bezoekers en klanten.
Lokale SEO is zoekmachineoptimalisatie gericht op een specifieke regio. Dit zorgt ervoor dat jouw onderneming lokaal beter vindbaar is. Met lokale SEO wordt jouw website geoptimaliseerd om meer leads, bezoekers en bekendheid te genereren in jouw regio.
De afbeelding hierboven is een mooi voorbeeld van Lokale SEO.
Voor wie is lokale SEO interessant?
Lokale SEO is interessant voor iedereen die meer naamsbekendheid wil in eigen regio. Denk bijvoorbeeld aan:
- Lokale dienstverleners zoals loodgieters, klusbedrijven, kappers, stomerijen en autogarages
- Fysieke winkels zoals kledingwinkels, speciaalzaken en dierenwinkels
- Horecabedrijven zoals cafés, restaurants, bakkerijen en slagers
Dus, lang verhaal kort: iedereen die zijn/haar diensten in een bepaalde regio aanbiedt, heeft baat bij lokale SEO.
Waarom is lokale SEO belangrijk?
Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe smartphone. Wanneer je enkel op ‘smartphone’ zoekt, komen de grote jongens zoals MediaMarkt, Bol en Coolblue naar boven.
Maar wat als je jouw plaatsnaam erbij vermeld? In mijn geval: ‘smartphone Veghel’:

Zoals je ziet komen de lokale ondernemers bovendrijven. Lokale SEO geeft lokale ondernemers de handvaten om tóch onderscheidend te zijn ten opzichte van de grote bedrijven en gevonden te worden.
Een ander mooi puntje is dat Google bij een zoekopdracht op smartphone de voorkeur geeft aan regionale resultaten. Op basis van gps-signalen en het IP-adres van jouw smartphone kan Google bepalen waar jij je bevindt, om vervolgens voorkeur te geven aan resultaten bij jou in de buurt. Probeer maar eens op een voor jou onbekende locatie te Googlen naar een restaurant of supermarkt in de buurt…
Bepalende factoren voor lokale SEO resultaten
Zoekresultaten worden op basis van onderstaande punten bepaald.
Relevantie
Is de informatie op jouw website relevant aan de zoekopdracht?
Afstand en locatie
Hoe korter de afstand van de gebruiker en het lokale zoekresultaat, des te groter de kans dat dit bedrijf wordt getoond in de zoekresultaten.
Prominentie
Bekendheid van het bedrijf. Hier wordt gekeken naar online vermeldingen, reviews en backlinks.
On-Page SEO
Vul je pagina met relevante (lokale) zoekwoorden waar je op gevonden wil worden, zoals ‘Schoonmaakdienst Zwolle’ in plaats van ‘Schoonmaakdienst’.
Google Bedrijfsprofiel
Voorheen Google Mijn Bedrijf. Dit is een essentieel onderdeel van lokale SEO. Lees onze blog over Google Bedrijfsprofiel voor meer informatie en tips om deze te optimaliseren.
Aan de slag: stappenplan voor lokale SEO
We gaan ervan uit dat je jouw Google Bedrijfsprofiel hebt aangemaakt en geoptimaliseerd. Zo niet, doe dat nog even. Loop daarna onderstaande stappen door om je onderneming lokaal beter zichtbaar te maken.

1. Lokaal zoekwoordonderzoek
SEO begint altijd met zoekwoordonderzoek. Kruip in de huid van je potentiële klant. Waar zoekt deze naar? Maak hier een selectie van. Maak het vervolgens lokaal door de plaatsnaam toe te voegen. Dus zoekterm + plaatsnaam.
2. Lokale landingspagina’s
Maak vervolgens een lokale landingspagina. Een pagina die is gericht op jouw dienst/product + plaatsnaam, gevuld met de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek.
Als je in meerdere regio’s gevonden wil worden, maak dan meerdere landingspagina’s per plaats. Vul iedere landingspagina met originele en relevante content voor de betreffende plaatsnaam.
Geef iedere lokale landingspagina een relevante URL. Zo laat je direct aan Google weten op welk gebied je pagina gericht is. Bijvoorbeeld:
- /cadeauwinkel-eindhoven/
- /cadeauwinkel-utrecht/
- /cadeauwinkel-rotterdam/
3. Relevante content
Er gaat niets boven content. Goede content is informatief voor zowel je bezoeker, als Google. Google kan op basis van de content bepalen waar de pagina over gaat. Daarnaast kan het op basis van het gedrag van je bezoekers bepalen of het relevant is. Dus: maak veel kwalitatieve en relevante content, gericht op jouw regio.
Bij het maken van content kun je denken aan:
- Blogs
- Nieuwsberichten
- (Projecten)Portfolio
Denk bij het maken van content altijd aan de relevante zoektermen. Plaats deze duidelijk in de titels, subtitels en meta-teksten.
4. Websiteoptimalisatie
Optimaliseer je website. Dit houdt in:
- Maak lokale landingspagina’s zichtbaar. Bijvoorbeeld door deze te plaatsen onder een kopje ‘Ons werkgebied’ of ‘Vestigingen’.
- Link relevante content naar de lokale pagina’s
- Probeer lokale backlinks te regelen. Denk bijvoorbeeld aan relevante branche- of ondernemersverenigingen in jouw regio. Schrijf een gastblog, of ga de samenwerking aan met een lokaal bedrijf. Een link naar jouw website wordt gezien als een positieve verwijzing, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van jouw website.
5. Maak het mobiel
Zorg voor een snelle en mobiel-vriendelijke website. Niet iedereen Googelt op zijn/haar laptop. Hoe vaak pak je zelf je smartphone om even wat te Googelen?
Maak het voor Google interessant om ook deze opdrachten naar jouw website te linken.
6. Google Bedrijfsprofiel bijhouden
Daar hebben we hem weer.
Google Bedrijfsprofiel is en blijft een belangrijk onderdeel in lokale SEO. Hoe beter je deze bij blijft houden, des te meer Google ziet dat je relevant bent (en hoger kan scoren). Blijf deze bijhouden:
- Blijf er voor zorgen dat deze constant up-to-date is
- Probeer zoveel mogelijk reviews te verzamelen. Belangrijk zijn het aantal reviews en de kwaliteit (aantal sterren) van de review. Ook de negatieve reviews zijn belangrijk. Reageer op iedere review. Dit zorgt voor zichtbare betrokkenheid en betrouwbaarheid.
- Voeg regelmatig nieuwe foto’s toe
- Koppel (actieve) social media accounts aan je profiel, zodat Google ziet dat je actief bent
Start vandaag met lokale SEO
We hopen dat deze blog je inzichten heeft gegeven en heeft geholpen met het opzetten van je lokale SEO-strategie, zodat je sneller lokaal gevonden wordt!
Liever uitbesteden? Dat kan. Neem contact op en ik help je graag verder.