SEO voor Beginners | Verhoog je vindbaarheid in 10 stappen

Een term die je online veel tegenkomt, is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel: Zoekmachine Optimalisatie. Bij het opzetten en onderhouden van een website, kun je verschillende stappen zetten om je SEO te verhogen, zodat jouw website hoger scoort in de Google zoekresultaten. In dit artikel over SEO voor beginners nemen we je mee!

De positie in de Google zoekresultaten is erg belangrijk als het gaat om het aantrekken van bezoekers. Wanneer men gaat Googlen naar een product/dienst die jij aanbiedt, zijn dit jouw potentiële klanten, waarvan je graag wil dat ze op jouw website uitkomen. Maar hoe doe je dit? In dit artikel gaan we hier verder op in.

Simper Webdesign Blog SEO voor Beginners

Wat is SEO?

Wanneer we bezig zijn met SEO, doelen we op alle werkzaamheden die we uitvoeren om ervoor te zorgen dat jouw website organisch hoger in de Google zoekresultaten komt. Met organisch bedoelen we dat jouw website in de zoekresultaten verschijnt, zonder dat je hier geld voor betaald.

Wanneer jouw website op het gebied van SEO goed is ingeregeld, trek je “gratis” bezoekers aan via Google. Dit is een groot voordeel, want de meeste bezoekers komen via Google bij jou terecht. Wanneer je zelf gaat oriënteren naar een product/dienst waar je nog niet bekend mee bent, dan begint die oriëntatie vaak bij Google. Het doel van SEO is om jouw website hoog bij die resultaten te zetten.

Daarnaast is het ook mogelijk om op een snelle manier hoog in de rankings te komen: betaalde advertenties. Dit wordt ook wel SEA genoemd, oftewel Search Engine Advertising. SEA is een geweldige manier om snel bezoekers te genereren, maar is absoluut niet duurzaam. Wil jij dat jouw website voor de lange termijn goed vindbaar is in Google, dan moet je deze optimaliseren met SEO.

Bijkomend voordeel is dat een hoge Google ranking ook bijdraagt aan het vertrouwen van een klant. Wanneer Google de inhoud van jouw website vertrouwt, en deze hoger plaatst in de zoekresultaten, zal de klant jouw website ook meer vertrouwen.

Jouw website is hét visitekaartje van jouw onderneming. Wanneer deze goed is ingericht, draagt deze bij aan de naamsbekendheid. Mensen gaan jouw website, merk en huisstijl herkennen. Herkenning draagt bij aan vertrouwen, wat meer klanten oplevert.

Goed verhaal, maar hoe pak je dit aan? Wij laten je de stappen zien die je moet ondernemen om je SEO-optimalisatie te verbeteren in dit artikel!

De belangrijkste elementen van SEO voor beginners

SEO valt onder te verdelen in twee categorien. On-page SEO en Off-page SEO.Met On-page SEO bedoelen we de optimalisatie binnen de eigen website, Off-page SEO gaat over factoren buiten jouw website.

On-Page SEO

On-Page SEO gaat over alles wat op jouw webpagina staat. Dit bestaat uit:

  • Headings
  • Content
  • Afbeeldingen en video’s
  • Alt tekst
  • Meta tag
  • Laadsnelheid
  • Interne en externe links.

Voordat je hiermee begint, is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te krijgen op wat voor zoekwoorden je gevonden wil worden. Kruip in de huid van jouw bezoeker en breng in kaart welke zoekwoorden mensen gebruiken om jouw product/dienst op te zoeken. Hier zijn handige online tools voor, zoals bijvoorbeeld Google Trends.

Vervolgens is het tijd om je SEO verder in te richten met de zoekwoorden die je voor jezelf hebt genoteerd. Het is belangrijk om de pagina’s in te richten op basis van deze zoekwoorden, zodat jouw pagina hoger in de Google rankings komt te staan.

Headings

Headings staat voor kopteksten. Met headings laat je aan Google weten waar de pagina’s over gaan. Daarnaast zorgen ze voor een betere leesbaarheid van iedere pagina.

Headings gaan van H1 t/m H6. In principe staat er maar één H1 heading op je website, het is belangrijk dat je deze voorzien van een zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. De overige headings kunnen ook voorzien worden van zoekwoorden, maar pas op dat je deze niet te vaak gebruikt. Dan gaat Google namelijk denken dat je content niet relevant is.

Content

Stel je voor: je bent een aanstaande ouder en wil graag een babymonitor aanschaffen. Je hebt nog geen enkele ervaring met dit product, dus je gaat het internet op om te achterhalen waar je op moet letten bij het aanschaffen van een babymonitor. Op de eerste pagina staan 3 alinea’s, met 28 keer het woord ‘babymonitor’. Deze pagina is puur voor Google geschreven. 

Op de tweede pagina staan 18 alinea’s, vol met informatie over hoe je een babymonitor kunt gebruiken. Van voor- en nadelen tot de gemiddelde prijzen. Iedere eigenschap wordt breed uitgemeten, en eindigt met een hele rits aan tips over hoe je de camera kunt gebruiken. Deze tekst is geschreven om jou oprecht wat wijzer te maken over babymonitors.

De kans is groot dat je op de tweede pagina langer blijft hangen, omdat je hier meer informatie uit haalt. Daarnaast is de kwaliteit van deze pagina beduidend beter. Deze content is dus relevant aan jouw zoekopdracht.

Google sorteert niet alleen op basis van het gebruik van keywords, maar ook op basis van relevantie. Als de lezer blij is, is Google dat ook. Dit zorgt voor hogere rankings. Wanneer je een blog of een artikel schrijft, probeer jezelf dan altijd even in de lezer te verplaatsen. Lees de tekst die je hebt geschreven, en vraag jezelf af of jij als lezer hier blij van wordt.

Afbeeldingen en Video’s

Relevante afbeeldingen en video’s zijn een heerlijke onderbreking van een stuk tekst. Deze zorgen dat jouw content een stuk fijner leest. Daarnaast zullen bezoekers ook langer op jouw pagina blijven. Zoals hierboven is vermeld, is het voor Google belangrijk om te zien dat bezoekers lang op jouw pagina te blijven, zodat het kan bepalen of jouw content relevant is. Afbeeldingen en video’s kunnen hierdoor bijdragen aan een hogere organische positie!

Alt-tekst

Een Wat-tekst? Juist ja, een Alt-tekst. 

Google kijkt anders naar jouw pagina’s dan dat wij doen. Google ziet geen afbeeldingen. Wanneer je een afbeelding upload om toe te voegen aan je pagina, is het belangrijk om een Alt-tekst toe te voegen. Hier omschrijf je wat de inhoud van de foto is. Door deze omschrijving weet Google dat jouw afbeelding relevant is voor jouw content. Het is dus erg belangrijk dat je een afbeelding niet upload als `20240822.JPG´, maar hier relevante woorden voor gebruikt.

URL

URL staat voor Uniform Resource Loctator. Vrij vertaald naar het Nederlands: Uniforme Bronzoeker. Simpelweg staat dit voor het adres wat je bezoekt (zoals https://simperblogs.mansveltonline.nl).

Een URL-structuur is een belangrijk onderdeel van je SEO-optimalisatie. Een goede URL-structuur is niet alleen overzichtelijk voor Google, maar helpt ook je bezoeker om gemakkelijk door je website te navigeren. 

Het is belangrijk om met je URL duidelijk te maken waar de specifieke pagina over gaat. Het is handig om je URL te voorzien van het belangrijkste zoekwoord. Houd deze zo kort mogelijk.

Lokale SEO

Met lokale SEO richt je jouw website op het verbeteren van de vindbaarheid in de regio waarin je actief bent. Dit is vooral belangrijk voor lokale ondernemingen en ZZP’ers die op zoek zijn naar klanten in hun directe omgeving.

Denk bijvoorbeeld aan een timmerman die actief is in de regio van Eindhoven. Deze wil graag gevonden worden op zoektermen als ‘Timmerman Eindhoven’, of ‘Timmerman in de buurt’. De specifieke regio zorgt ervoor dat het aanbod (en de concurrentie) een stuk minder is, waardoor je een grotere kans maakt hoger te scoren in de resultaten. 

Er zijn verschillende handige “trucjes” om je lokale SEO te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf profiel (komen we in dit artikel nog op terug), consistente vermelding van je bedrijfsgegevens op je website, optimaliseren van content met lokale zoekwoorden en het verkrijgen van backlinks op lokale websites (komen we óók op terug in dit artikel).

Off-Page SEO

De naam zegt het al. Off-Page SEO gaat over zoekmachineoptimalisatie buiten je website. Dit zijn stappen die je buiten je website kunt ondernemen om de aandacht op jouw website te vestigen.

Een van de belangrijkste onderdelen van Off-Page SEO zijn backlinks. Backlinks zijn links van een externe website naar jouw website. Simpel gezegd: een ander heeft een link naar jouw website op zijn/haar website geplaatst. 

Backlinks spelen een hele belangrijke rol in de SEO-optimalisatie, omdat Google deze ziet als een soort mond-tot-mondreclame. Wanneer een betrouwbare site een vermelding doet naar jouw website, dan ziet Google dit als een soort blijk van vertrouwen. Hoe meer kwaliteit backlinks je van betrouwbare websites hebt, des te beter Google jouw website waardeert (en rankt). Dit komt doordat backlinks bewijzen dat andere websites jouw content waardevol genoeg vinden om hun eigen bezoekers naar jouw website door te verwijzen.

Je kunt op verschillende manieren aan backlinks komen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven/maken van waardevolle content voor anderen, in ruil voor een backlink. Dit wordt ook wel ‘Gastbloggen’ genoemd.
Daarnaast kun je samenwerken met andere websites om links te delen. 

Als je het helemaal professioneel wil aanpakken, kun je jezelf laten interviewen voor bijvoorbeeld een blogpost of podcast. Veel hosts zullen je noemen in de shownotes, of een artikel. Extra bijkomend voordeel is dat je jezelf kunt profileren als een thought leader in jouw gebied.

Als laatste tip kun je aanbieden om een recensie te schrijven over een product of dienst die je gebruikt en relevant is in jouw niche. Deze recensie kun je voorzien van een link naar jouw website. 

Sociale Media

Het inzetten van sociale media, zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn, wordt regelmatig onderschat. Deze platforms bieden de mogelijkheid om jouw website gratis te adverteren en extra bezoekers te genereren.

Hoewel social media geen directe invloed heeft op je SEO, kan het wel een belangrijke rol spelen in het vergroten van de bekendheid van je website. Het plaatsen van structureel goede content kan leiden tot interactie van jouw bezoekers. Hoe meer interacties jouw content krijgt, des te groter de kans dat er meer backlinks naar jouw website ontstaan. Google ziet dit verkeer naar jouw website als een teken van populariteit en relevantie. 

Nogmaals: dit is gratis!

Google Mijn Bedrijf

Een andere gratis tool is Google Mijn Bedrijf (GMB). Met Google Mijn Bedrijf maak je een profiel aan voor jouw onderneming, waar je al je bedrijfsgegevens in kunt vullen, zodat deze direct zichtbaar is op Google en Google Maps.

Om optimaal gebruik van deze tool te maken, is het belangrijk dat je het profiel zo volledig mogelijk invult. Denk aan bedrijfsinformatie,openingstijden, foto’s, contactgegevens en het selecteren van de juiste categorieën. Een goed gevuld profiel wekt vertrouwen, wat weer bezoekers aantrekt. Een volledig ingevuld profiel draagt ook bij aan het gemak waarmee bezoekers de juiste informatie over jouw onderneming kunnen vinden. 

Eenmaal aangemaakt, is het belangrijk om je profiel constant te blijven updaten. Zo kun je nieuws, evenementen en aanbiedingen blijven posten. Dit helpt met name bij de lokale zoekopdrachten in jouw niche.

Daarnaast stelt GMB je in staat om direct te reageren op reviews. Dit geeft je de mogelijkheid om misverstanden direct recht te zetten. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om klanten zich gehoord te laten voelen door een positieve review direct te erkennen en waardering te tonen.

Meer over Google Mijn Bedrijf vind je in deze blog.

Reviews

In het verlengde van de GMB zijn de reviews. Positieve reviews zorgen voor een krachtige en betrouwbare online uitstraling van jouw website. Een goedgevuld GMB profiel, in combinatie met positieve reviews, zorgt ervoor dat jouw website een grotere kans maakt om in de topresultaten van Google te komen bij een zoekopdracht naar een specifieke product/dienst in jouw regio. 

Positieve reviews zijn een cruciaal onderdeel van de betrouwbaarheid van jouw website. We leven in een tijd waarin we vaak afgaan op ervaringen van een ander, voordat we zelf in zee gaan met een bepaalde partij. Potentiële klanten zijn eerder geneigd om in zee te gaan met jouw onderneming wanneer ze zien dat er meer positieve ervaringen zijn van anderen. 

In principe kun je jouw klanten altijd vragen om een review. Tevreden klanten zijn vaak geneigd om een positieve review te geven, mits dit wordt gevraagd. Probeer dit zo laagdrempelig mogelijk te maken, waarbij je minimale inspanning van je klant vraagt. Doe dit bijvoorbeeld middels een link in je e-mail of website.

Naast GMB kun je ook een profiel opzetten op Trustpilot of Klantenvertellen. Dit geeft jouw klanten de mogelijkheid om op meerdere manieren reviews te plaatsen.

Afsluitende tips

Als het goed is, heb je nu voldoende informatie om zelf aan de slag te gaan!
Wij willen graag benadrukken dat SEO een proces is, en geen eenmalige handeling. Het proces van een optimale SEO vergt continue aandacht.

Met een goede basis SEO ben je niet direct verzekerd van hogere rankings en meer bezoekers. Het kost tijd voordat deze inspanningen worden beloond. Maar: de aanhouder wint! Blijf consistent in het optimaliseren van je website, verkrijgen van backlinks, maken van content en het bijhouden van de reviews. 

Als laatste willen we graag meegeven dat kwaliteit altijd belangrijker is dan kwantiteit. Zorg ervoor dat je content creëert waar je bezoekers écht wat aan hebben, zodat jouw bezoekers langer op je blijven website blijven “plakken”. Hierdoor gaat Google je content als relevant gaat beschouwen, net als je bezoekers. 


Robbert
Robbert

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *