14,3 miljoen Nederlanders gebruiken social media (bron). Met een gemiddelde tijd van 2 uur per dag is veilig om te stellen dat social media niet meer weg te denken is uit onze samenleving anno 2024. Ga maar eens na, wanneer heb je zelf voor het laatst op je socials gekeken? Wat doe je tijdens het wachten? Of ’s avonds op de bank? Of op het toilet?
Als je wil werken aan je naamsbekendheid, en tegelijkertijd bezoekers aantrekken voor jouw website, dan is social media een potentiële goudmijn. Maar wat is social media marketing? In dit artikel gaan we je verder vertellen wat het is, hoe het werkt en hoe je het strategisch in kunt zetten.

In dit artikel
Wat is social media marketing?
Social media marketing (ook wel SMM genoemd) is het inzetten van social media om bepaalde doelen te behalen. Deze doelen zijn bijvoorbeeld:
- Naamsbekendheid vergroten
- Meer bezoekers naar je website genereren
- Genereren van leads en potentiële verkoopkansen
- Interactie met je doelgroep verhogen
- Bouwen van een community
Waar het uiteindelijk op neer komt: met social media marketing vergroot je jouw online zichtbaarheid.
Hoe werkt social media marketing?
Wanneer je actief werkt aan het online promoten van jouw bedrijf, kun je verschillende social media platformen zoals Facebook, TikTok, Instagram en LinkedIn inzetten om meer bekendheid te genereren en bezoekers naar je website aan te trekken. Dit heet social media marketing.
Inhoudelijk betekent dit dat je actief aan de slag gaat met het delen van content op jouw social media profielen. Denk aan foto’s, video’s, updates over je bedrijf of lopende projecten en blogpost. Hiermee vergroot je jouw naamsbekendheid.
Wat kost social media marketing?
Dat bepaal je zelf! Je kunt het kosteloos doen, en je kunt er een fortuin tegenaan klappen. En alles wat ertussenin ligt. Net als met SEO, kun je met social media marketing twee kanten op: organisch en betaald.
- Organisch
Organisch houdt in dat je social media inzet voor het aanspreken en laten groeien van je publiek, zonder hiervoor te betalen. Het grote voordeel is dat dit kosteloos is, het grote nadeel is dat het aardig wat tijd kan kosten, afhankelijk van je bestaande netwerk en het aantal interacties.
- Betaald
Met betaalde advertenties ben je niet afhankelijk van een bestaand netwerk. Het geeft je de mogelijkheid om direct een groot publiek te bereiken. De kosten worden naar rato bepaald. Hoe meer je investeert, des te groter het bereik.
Waarom social media marketing?
Social media stelt je in staat om op een betaalbare en directe manier in contact te komen met je publiek, en deze uit te breiden. Door structureel relevante content te plaatsen, bouw je aan je naamsbekendheid, nodig je mensen uit om jouw website te bezoeken, en zorg je voor herkenning bij je publiek. Herkenning gaat vaak hand in hand met vertrouwen, wat zorgt voor potentieel meer bezoekers op je website (en meer klanten).
Daarnaast kun je de interactie met je publiek aangaan, en daarmee een goed beeld schetsen van je ideale klant. Wat is het pijnpunt waar deze tegenaan loopt, waarbij jij kunt helpen? Met dit inzicht kun je vervolgens meer relevante content maken, om nog meer publiek met dezelfde pijnpunten aan te spreken.
Het belang van een goede social media strategie
Je hebt 100% vrijheid als het gaat om social media marketing. Je kunt van alles aan content plaatsen, en dit doen op momenten dat het jou uitkomt.
Echter, wanneer je hier effectief mee om wil gaan, heb je een strategie nodig. Een strategie kan je helpen met doelgericht aanspreken van jouw doelgroep, om vervolgens meer interactie op social media en/of bezoekers naar je website te genereren.
We hebben inmiddels al een aantal voordelen van het gebruik van social media aangehaald, maar we kunnen dit niet genoeg benadrukken! Hieronder een lijst met wat een goede social media strategie op kan leveren:
- Meer bekendheid
Door regelmatig goede content te delen die relevant is voor jouw doelgroep, bouw je aan je naamsbekendheid. Hiermee vergroot je de zichtbaarheid van je merk en bereik je meer mensen.
- Betrokken volgers opbouwen
Met een goede social media strategie kun je een community van volgers opbouwen die actief met je merk willen communiceren, wat ze vervolgens kunnen delen. Interactie is daarom o-zo belangrijk.
- Meer bezoekers naar je website genereren
Wanneer je jouw social media post voorziet van een link naar jouw website, kan dit helpen om op een eenvoudige manier bezoekers naar je website te genereren. Het is handig om strategisch links te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een social media post over een bepaalde dienst, met een link naar de pagina op jouw website van dezelfde dienst.
- Meer verkoop
Een effectieve social media strategie kan leiden tot meer potentiële klanten en verkoopkansen, wat weer kan leiden naar hogere verkoopcijfers
- Hogere klanttevredenheid
Social media stelt je in staat om direct te antwoorden op vragen en feedback van klanten. Wanneer je dit goed aanpakt, zorgt dit niet alleen voor vertrouwen bij je huidige klanten, maar ook voor vertrouwen bij potentieel nieuwe klanten.
- Betere binding
Door direct te reageren op vragen en feedback van klanten verhoog je niet alleen de tevredenheid, maar ook de klantbinding. Wanneer je de interactie met je klanten aan gaat, stelt je dit in staat om een persoonlijke connectie te ontwikkelen. Met deze connectie verklein je de kans dat jouw klant overstapt naar een concurrent.
Wellicht missen we nog een punt. Laat het weten in een reactie!
Het opzetten van een social media strategie
Het opzetten van een social media strategie klinkt spannend, maar dat valt best mee.
We gaan je uitleggen hoe je een social media strategie kunt opstellen, door middel van de volgende punten.
Stap 1: Bepaal je doelstelling
Het is goed om van tevoren na te denken over het doel van jouw social media marketing. Wat wil je echt, en hoe ga je dit bereiken. Probeer dit te formuleren in de SMART-methode. SMART staat voor:
- Specifiek
Probeer je doel zo specifiek mogelijk te maken. Dit doe je door vragen te beantwoorden zoals ‘wat wil ik bereiken?’, ‘wie is hierbij betrokken?’, ‘waar ga ik dit doen?’, ‘wanneer ga ik dit doen?’ en ‘waarom wil ik dit bereiken?’. - Meetbaar
Vraag jezelf af hoeveel er gedaan moet worden, hoe je dat gaat meten, en wat het eindresultaat moet zijn. - Acceptabel
Zorg ervoor dat je enkel doelen stelt die relevant zijn aan het onderwerp. Ga bijvoorbeeld niet voor ‘een cursus koken voor gevorderden’, als je doel is om meer volgers te krijgen op je social media. - Realistisch
Zorg ervoor dat je doel niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk is. In beide gevallen is het moeilijk om de motivatie vast te houden. Ga voor jezelf na of alle stappen haalbaar zijn, en/of je beschikt over de kennis en middelen om deze te realiseren. - Tijdgebonden
Stel voor jezelf een deadline. Wanneer ga je starten, en wanneer moet het klaar zijn.
Een voorbeeld van een doel middels de SMART-methode is:
‘Binnen één jaar ga ik zorgen voor 100 volgers op mijn social media om mijn naamsbekendheid te vergroten. Op basis van mijn huidige aantal volgers is dit haalbaar. Dit ga ik doen door iedere donderdag een post te plaatsen’.
Deze doelstelling is SMART omdat:
- Specifiek
Duidelijk doel: 100 volgers. - Meetbaar
100 volgers is een concreet, meetbaar getal. - Acceptabel
Op basis van het huidige aantal volgers, en een wekelijkse inspanning, is dit een haalbaar doel. - Realistisch
Dit doel is haalbaar binnen de gestelde middelen en de termijn van 1 jaar. - Tijdsgebonden
Dit is concreet: 1 jaar.
Om deze SMART doelstelling tussentijds te monitoren, kun je gebruik maken van zogenoemde KPI’s. KPI staat voor Key Performance Indicator. Klinkt heel chic, maar dit zijn niets meer dan meetbare indicatoren die je inzicht geven in je voortgang.
In bovenstaand voorbeeld kun je bijvoorbeeld de volgende KPI’s gebruiken:
- Aantal nieuwe volgers per maand
Door maandelijks te monitoren, kun je inschatten of je het jaarlijks doel gaat halen. - Interactie per post (engagement rate)
Interactie staat gelijk aan betrokkenheid. Houd dit bij om te zien hoe betrokken je volgers zijn en of bepaalde content wel of niet aanslaat. - Bereik per post
Volg hoeveel mensen je post daadwerkelijk zien. Dit is ook een goede indicator om te zien of je geplaatste content effectief is in het vergroten van je zichtbaarheid. - Verkeer vanaf social media naar je website
Gebruik tools als Google Analytics om te meten hoeveel bezoekers je website via social media bereikt.
Het kan voorkomen dat je tussentijds af moet wijken van je gestelde doelen. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld veranderende omstandigheden binnen je markt of doelstellingen die te hoog/al behaald zijn.
Geen paniek! Door alle inspanningen te analyseren middels de KPI’s, kun je dit soort zaken tijdig ontdekken, en focussen op je meest effectieve activiteiten.
Bijvoorbeeld: wanneer de markt veranderd, kun je je contentstrategie bijstellen om relevant te blijven.
Of wanneer je resultaten niet haalbaar, of al behaald zijn, kun je deze bijstellen om efficiënter gebruik te maken van je tijd en middelen.
Stap 2: Breng je doelgroep in kaart
Het is leuk om ‘even een foto te maken voor de socials’, of een korte post te maken over een bepaald onderwerp waar je aan dacht toen je in door supermarkt wandelde. Maar is deze foto, of dit onderwerp ook relevant voor jouw doelgroep? Nodigen deze uit om interactie met je post op te zoeken?
Klantprofiel
Je doelgroep begrijpen is essentieel om de juiste en relevante content te maken. Hetzelfde geldt voor het verkopen van je product of dienst. Ken je klant, ken zijn of haar pijnpunten, en zorg ervoor dat je content deze niet alleen bloot legt, maar ze ook boeit (door bijvoorbeeld met een oplossing te komen!).
Om deze specifieke groep in kaart te brengen, kun je een klantprofiel opstellen. Dit profiel kun je voorzien van onder andere de demografische gegevens (leeftijd, geslacht, locatie, beroep), de hobby’s/interesses en het online gedrag (welke platformen ze bezoeken). Klinkt vergezocht, maar het is haalbaar.
Je kunt dit doen door je huidige klanten te analyseren. Hoe praten ze over je? Wat voor type mensen zijn het? Binnen wekle leeftijdscategorie vallen ze? Ontdek welke toon van communicatie ze waarderen, waar ze wonen en wat hun interesses zijn. Dit soort inzichten helpen je om je social media strategie te richten op de belangen van je doelgroep en hoe je hen op een prettige manier kunt benaderen.
Juiste toon
De juiste toon en boodschap zijn cruciale onderdelen in je social media strategie. Deze bepalen namelijk hoe je doelgroep je merk ervaart. Door de klantprofielen te gebruiken, kun je de juiste toon afstemmen op verschillende doelgroepen.
- Formeel of informeel?
Jij of u? Een jonge doelgroep kan op een informele en luchtige toon benaderd worden, terwijl een oudere of zakelijke doelgroep een formele toon beter kan waarderen. - Type content
Wanneer je je doelgroep goed in beeld hebt, ben je beter in staat om de content af te stemmen op hun behoeften. Willen ze bijvoorbeeld inspirerende of educatieve content? - Maak het persoonlijk
Mensen voelen zich sneller betrokken wanneer de boodschap persoonlijk is. Wanneer je hun naam, bepaalde interesses of problemen noemt, dan toon je interesse in je doelgroep. Dit kan direct zorgen voor een sterkere connectie.
Tools
Tools kunnen je helpen bij het inzichtelijk maken van jouw doelgroep en deze beter te begrijpen. Er zijn tools voor zowel je website, als je social media profielen.
- Google Analytics
Iedere klik naar en op jouw website wordt geregistreerd met Google Analytics. Deze tool maakt het overzichtelijk waar je bezoekers vandaan komen (bijvoorbeeld direct, Google of social media), en hoeveel tijd er gespendeerd op je pagina. Met deze gegevens kun je het gedrag op je website monitoren, en bepalen of content wel of niet werkt.
Daarnaast zorgt deze tool ook voor demografische inzichten. Zo kun je gegevens zien als leeftijd, woonplaats, geslacht en interesses van je bezoekers.
- Social Media Tools
Social media platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn hebben verschillende tools om de statistieken weer te geven. Zo kun je onder andere zien wie je volgers zijn, waar ze vandaan komen en leeftijd. Daarnaast kun je het bereik en klik per post monitoren, waardoor je kunt bepalen of je content wel/niet het gewenste effect heeft.
Stap 3: Kijk naar de concurrentie
Een goed beeld van de concurrentie zorgt voor goede marktinzichten, sterke en zwakke punten van je concurrentie en hoe jij je kunt onderscheiden van de rest. Wanneer je de concurrentie gaat analyzeren, houd dan rekening met de volgende punten:
- Kanalen
Ga op zoek naar verschillende kanalen die concurrent gebruikt en ga deze volgen. Dit geeft je een goed inzicht in hoe actief ze zijn, hoe ze communiceren met hun klanten en het kan je helpen met beslissen op welke kanalen je moet richten.
- Contentanalyse
Wat voor content wordt er geplaatst? Zijn het voornamelijk video’s, foto’s, of iets anders? Hebben ze creatieve campagnes? Ga ook na wat de frequentie van posts is.
- Betrokkenheid
Hoe gaat je concurrent om met de reacties van haar volgers? Welke toon gebruiken ze? Reageren ze snel? Waarderen ze ook positieve reacties, of reageren ze enkel op negatieve reacties?
Kijk ook naar het aantal likes, shares en reacties van volgers. Welke content triggert de meeste reacties?
Door kritisch te kijken naar deze punten, kun je goed bepalen wat wel/niet werkt. En nog beter: waar jij kunt verbeteren en onderscheidend kan zijn.
Kleine tip: houd er rekening mee dat je enkel gaat kijken naar de concurrent. Ga deze niet kopieeren. Dit gaat ten kosten van je eigen merkidentiteit, omdat je het risico loopt dat je niet meer authentiek overkomt.
Stap 4: Kanalen
Wanneer je de vorige stappen hebt doorlopen, heb je vast gemerkt dat niet ieder kanaal even effectief is. Dit heeft voornamelijk te maken met je doelgroep. Ieder kanaal trekt verschillende bezoekers aan. Zo trekt LinkedIn een andere groep personen aan dan bijvoorbeeld TikTok of Pinterest. Welk kanaal is het meest geschikt voor jouw content?
Een trucje om de juiste platformen te achterhalen, is door een betaalde advertentie aan te maken. Per platform kun je jouw doelgroep zo precies mogelijk invullen, waarna het kanaal informatie over het potentieel bereik geeft. Zodoende kun je achterhalen welke kanalen het meest interessant zijn. De advertentie is een concept, totdat je deze bevestigd en betaald en kan dus weer verwijderd worden.
De enthousiastelingen onder ons zullen op ieder platform een account aanmaken, om zo veel mogelijk bekendheid te genereren. Dit is een logische gedachtegang, maar vaak niet zo effectief.
Het onderhouden van meerdere accounts kost voornamelijk tijd, energie, en wellicht ook middelen. Daarnaast moet je ook nagaan of het platform wel past bij het imago wat je wilt uitstralen. Door enkel te focussen op geschikte kanalen, kun je structureel kwalitatieve content delen en een sterkere band opbouwen met je volgers.
Stap 5: Contentstrategie
Genoeg geanalyzeerd. Tijd voor het creatieve gedeelte!
Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat je content plaatst die relevant is voor jouw doelgroep, op een manier die écht interessant voor ze is. Hiermee kun je waarde creeren en bezoekers genereren voor jouw website.
Houd bij het opstellen van je contentstrategie rekening met de volgende punten.
- Varieer je content
Variaties tussen tekst, foto’s en video’s is goed. Maar denk ook aan variaties tussen type content. Zoals bijvoorbeeld content over je bedrijf, over je product/dienst, over een klantervaring, een ‘how-to’, etc.
- Structureel posten
Probeer structureel (bijvoorbeeld op een vaste dag) te posten, zodat je volgers hier naar uit kunnen kijken.
- Tijdstippen
Op welk moment van de dag wordt je content het meest bekeken? Dit is een lastige om te pijlen, maar het is de moeite zeker waard om hiermee aan de slag te gaan en te testen!
- Stijl
Laat je huisstijl zoveel mogelijk terugkomen in je content. Dit zorgt voor herkenning. Zorg daarnaast dat je structureel de juiste toon gebruikt.
- Hashtags en trefwoorden
Door gebruik te maken van de juiste hashtags (maximaal 3) en trefwoorden, kan jouw content gevonden worden door de juiste personen.
- Link naar je website
Zorg ervoor dat je post is voorzien van een link naar een relevante pagina op jouw website. Dit zorgt ervoor dat geinteresseerde bezoekers eenvoudig naar je website begeleid kunnen worden. Dat is het hele eieren eten van social media marketing!
Stap 6: Monitoren
Een cruciaal onderdeel van de social media marketing strategie is het monitren van je content. In het kader van ‘meten is weten’ is het belangrijk om constant inzicht te krijgen in welk type content wel/niet de gewenste resultaten oplevert. Daarnaast kun je de content optimaliseren op basis van deze inzichten.
Blijf experimenteren met onderwerpen, tijdstippen waarop je post, of wellicht de toon van je content.
Het monitoren hoeft gelukkig niet handmatig te gebeuren. Zoals eerder aangegeven, kun je gebruik maken van Google Analytics en de inzicht-tools van de verschillende social media platformen.
Afsluitend
Het gebruik maken van social media marketing is niet enkel even een post plaatsen wanneer het uitkomt. Het is veel meer dan dat. Wanneer je dit goed en effectief aanpakt, zal dit met name in de lange termijn zijn vruchten afwerpen. Wij wensen je veel succes en hopen dat dit artikel helpt om meer bezoekers naar je website te genereren!
Mocht je er nog niet helemaal uitkomen, helpen wij je graag verder.