We leven in 2024 en het internet is niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan (uitzonderingen daargelaten). Even snel de openingstijden van je lokale supermarkt checken, scrollen op social media, een webwinkel bezoeken, of oriënteren op een product/dienst die je nodig hebt. We maken bijna dagelijks volop gebruik van het internet.
Jij kunt hier enorm van profiteren met jouw eigen website. Wil je klanten werven in jouw regio, provincie, landelijk, of over de hele wereld klanten werven? Het kan allemaal! Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Moet je alleen wel even weten hoe je dat moet aanpakken… Gelukkig kunnen wij je hier wat meer over vertellen.

Table of Contents
Online klanten werven in 6 stappen
In deze blog gaan we een stappenplan doorlopen die jou helpt bij het klanten werven via jouw website. Heb je vragen of suggesties, neem dan contact met ons op.
Stap 1 | Voorbereiding
‘Een goed begin is het halve werk’.
Een goede strategie zorgt ervoor dat je gericht gaat sleutelen aan je website. Met onze websites willen we klanten werven die interesse hebben in wat we aanbieden. Het liefst zo veel mogelijk.
Doelgroep
Wie zijn onze (potentiële)klanten, en wat triggert ze?. Hoe beter jij jezelf kan verplaatsen in jouw doelgroep, des te beter je kunt inspelen op de behoeftes die ze hebben. Probeer onderstaande vragen zo gedetailleerd mogelijk te beantwoorden.
- Wat zijn de demografische gegevens van jouw klant? Denk aan geslacht, leeftijd, locatie, beroep.
- Waar liggen hun interesses?
- Heb je inzicht in het koopgedrag? Super! Neem dit mee.
- Tegen welk probleem lopen ze aan?
- Kun jij met jouw dienst/product het probleem verhelpen? Hoe?
Analyseer je bezoekers
Een belangrijk onderdeel van klanten werven, is nagaan wat je huidige klanten doen op jouw website. Google Analytics is hierin jouw beste vriend(in). Met Google Analytics kun je een duidelijk beeld van het kijkgedrag van jouw klant, maar ook het koopgedrag. Met deze gegevens kun je jouw website optimaliseren naar de behoeften van jouw klanten en effectiever klanten werven.
Doelstellingen
Bepaal voor jezelf welke doelstellingen je wilt behalen met jouw website. Voorbeelden hiervan zijn meer leads genereren, je merkbekendheid vergroten, of directe verkoop stimuleren. Doelstellingen zorgen ervoor dat je het succes van jouw website, en het werk dat je er in stopt, kunt meten. Het opschrijven van een doelstelling heeft ook een motiverende werking. Met duidelijke doelstellingen kun je ook meten hoe succesvol je website is als het gaat om klanten werven.
Stap 2 | Positionering
Nu je een goed beeld hebt van jouw doelgroep, is het tijd om uit te vogelen hoe je jezelf gaat positioneren. Belangrijk hierin is dat je jezelf gaat onderscheiden van de concurrent. Daarnaast moeten jouw klanten jou gaan zien als expert in jouw branche/vakgebied.
Neem een kijkje bij de concurrent

Concurrenten zijn een goudmijn aan informatie. Maak voor jezelf een lijstje met concurrenten en werk ze een voor een af. Ga eens kijken naar hun websites en sociale media kanalen.
Wellicht hebben klanten hun ervaringen gedeeld via Google, Trustpilot of Klantenvertellen Probeer antwoord te geven op de volgende vragen:
- Wat valt je op?
- Wat doen ze goed?
- Waar liggen de verbeterpunten?
- Kun je achterhalen hoe ze klanten werven en wat de doelgroep is?
- De belangrijkste vraag: Hoe kun jij jezelf onderscheiden en daarmee klanten werven?
Met een concurrentieanalyse kun je het aanbod in jouw branche goed in kaart brengen. Daarnaast ontwikkel je een mooi beeld van wat jou kan onderscheiden van je concurrenten, waardoor klanten bij jou terechtkomen in hun zoektocht naar de product/dienst die jij levert.
Zoom in op je onderneming en aanbod
Bepaal de unieke eigenschappen ten opzichte van je concurrenten. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld prijs, service of expertise.
Werk voor jezelf uit welke specifieke problemen jouw dienst/product oplost. Wat maakt jou aanpak beter dan die van de concurrent en wat zijn de voordelen hiervan?
Het is belangrijk dat je deze informatie duidelijk benadrukt op jouw website, bijvoorbeeld op je homepage, header, footer, etc. Communiceer dit ook duidelijk in je blogs, nieuwsberichten en posts op social media.

Zoekwoorden
Zoekwoorden (ook wel ‘keywords’ genoemd) zijn woorden die jouw potentiële klanten gebruiken om te zoeken naar jouw dienst/product. Ga na welke zoekwoorden veelvuldig worden gebruikt voor het probleem/de oplossing die jouw product/dienst levert. Google Trends kan je hierbij helpen.
Het veelvuldig gebruik van deze woorden zorgt ervoor dat je meer kans maakt op een hogere positie bij de zoekmachine resultaten, wat je meer zichtbaarheid oplevert.
Stap 3 | Optimaliseer je website
Je website geeft inmiddels duidelijk aan waar jullie goed in zijn, en wat jullie onderscheid van de concurrent. Ook is deze voorzien van zoekwoorden, wat de kans vergroot dat potentiële klanten uit jouw doelgroep uitkomen op jouw website. Voordat we verder in de marketing gaan duiken, is het tijd om de website verder te optimaliseren, zodat deze bezoekers even blijven plakken.
Gebruiksvriendelijk
Een gebruiksvriendelijk menu is goud waard voor jouw website. Een overzichtelijk en goed ingericht menu zorgt ervoor dat jouw bezoekers gemakkelijk van A naar B gaan. Deze bezoekers komen met een doel naar jouw website en het is jouw taak (of die van ons ;-)) om ervoor te zorgen dat ze deze zo gemakkelijk mogelijk bereiken. Een doel is bijvoorbeeld informatie inwinnen over een dienst/product, een offerte aanvragen, of contact opnemen.
Wat jouw bezoeker (en Google) ook belangrijk vinden is de laadsnelheid van jouw website. Een geoptimaliseerde website komt hoger in de Google Rankings. Een trage website met lange laadtijden werkt frustrerend en werkt niet in je voordeel als het gaat om klanten werven. Wij kunnen je hier uiteraard bij helpen.

Call-to-actions
Zogenoemde call-to-actions zijn knoppen waardoor jouw bezoeker wordt aangemoedigd om actie te ondernemen. Dit kan zijn voor het aanvragen van een offerte, het stellen van een vraag, of contact met je op te nemen. Het juist implementeren van deze knoppen kan een positief effect hebben op je conversie.
Zorg ervoor dat deze knoppen opvallen en consistent aanwezig zijn. Let op dat je niet te veel gebruikmaakt van deze knoppen, dit kan overweldigend overkomen en heeft een nadelig effect op jouw bezoeker.
Pakkende teksten
Gebruik korte, pakkende teksten. Leg de problemen bloot waar jouw potentiële klant mee zit, benoem de oorzaken van het probleem en vertel hoe het ook kan. Vervolgens maak je duidelijk wat jij hierin kunt betekenen. Dit heb je al deels gedaan bij het inzoomen van jouw aanbod.
Probeer zo veel mogelijk positieve woorden, zoekwoorden en krachttermen te gebruiken. Krachtwoorden zijn bijvoorbeeld ‘ontdek’, ‘verhoog’, ‘versnel’, ‘behaal’, ‘verbeter’, ‘versterk’.
Een goede balans tussen een informatieve en wervende tekst zorgt ervoor dat je overtuigt bij jouw bezoekers.
Zorg er wél voor dat je website rust uitstraalt. Gebruik veel ruimtes en zet niet te veel tekst op te weinig ruimte. Dit werkt overweldigend en heeft een afschrikkend effect op je bezoeker.
Probeer ook de structuur van iedere pagina hetzelfde te houden. Uniformiteit en een duidelijke huisstijl stralen rust uit en zorgen voor een positief effect op de bezoeker.
Let erop dat je teksten niet te lang worden. Lange teksten kunnen ervoor zorgen dat je bezoekers interesse verliezen.
Stap 4 | Marketing
De voorbereiding is gedaan en je website is klaar om bezoekers te ontvangen, te behouden en te converteren in klanten. Tijd om vol gas in te zetten op klanten werven. Laat de bezoekers maar komen!
Kanalen
Ga bij jezelf na welke marketingkanalen je in wil zetten. Het beeld dat je inmiddels van je klanten en concurrenten hebt opgebouwd kan je hierbij helpen. Je weet op welke platformen je klanten actief zijn. Denk bijvoorbeeld aan Social Media. Door in te zetten op deze kanalen, kun je deze klanten bereiken.
Daarnaast kun je ook inzetten op zoekmachine advertenties (ook wel SEA genoemd), of e-mailmarketing.
Budget
Wanneer je wil gaan adverteren op betaalde platformen, zoals bijvoorbeeld Google (Google Ads) en Facebook (Facebook Ads), heb je een budget nodig. Een vooropgesteld plan voor een budget en het plannen van de advertenties zorgen ervoor dat je jouw budget effectief inzet, en verrassingen aan het eind van de rit voorkomen.
Betaald adverteren is overigens geen must. Ja, het is effectief. Nee, het is niet essentieel.
Als je ervoor kiest om betaald te adverteren, zul je snel in beeld komen bij jouw potentiële klanten. Als je ervoor kiest om dit niet te doen, heb je geduld nodig. Het is dan belangrijk om regelmatig relevante content te delen op social media (waarmee je linkt naar jouw website), en nieuws/blogberichten te schrijven op je website voor de Google Rankings.
Creëer content

Kort aangetikt bij het onderwerp ‘Budget’, maar goede content is koning!
Denk eerst na over het type content dat je wilt creëren. Denk aan social media posts, video’s, blogpost of nieuwsartikelen op je website (die je weer kunt delen op social media) Maak een lijst van content die je wil creëren.
Maak vervolgens een lijst met onderwerpen waar je content over wil gaan maken. Dit kan van alles zijn. Content over jouw bedrijf, de geschiedenis, jouw product/dienst, je branche, problemen waar je tegenaan loopt (en de oplossing), noem het maar op.
Wanneer je structureel content deelt over jouw onderwerp, gaan mensen jou zien als expert op dat specifieke gebied en dat creëert herkenning. Daarnaast wekt dit vertrouwen, waarmee je de kans vergroot dat klanten bij jou aan de bel gaan trekken als ze gebruik willen maken van jouw dienst/product.
En ook niet onbelangrijk: het helpt met de zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Stap 5 | Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
SEO is een dusdanig belangrijk onderdeel in de marketing, dat deze zijn eigen hoofdstuk verdient (sterker nog: een eigen post). Als het gaat om klanten werven, is dit een belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie. Als je dit goed aanpakt, kan dit je enorm vooruit helpen
Zoekwoorden
Neem de zoekwoorden die je eerder hebt genoteerd en verwerk deze in je teksten, afbeeldingen, beschrijvingen, en eigenlijk alle meta-tags. Zorg ervoor dat je content van hoge kwaliteit is en relevant is voor jouw doelgroep. Je wil met jouw dienst/product mensen helpen, het helpt om dit ook uit te stralen.
Linkbuilding
Naast het gebruik van zoekwoorden is het ook belangrijk om waardevolle links van en naar je website te creëren. Zowel intern als extern. Dit wordt ook wel ‘linkbuilding’ genoemd.
Externe Linkbuilding
Externe linkbuilding is het linken vanuit een andere website naar jouw website. Jouw website wordt dan genoemd op de website van een ander.
Als andere websites naar jouw website linken, ziet Google dit als een aanbeveling vanuit de andere partij naar jou toe. Wanneer deze partij al autoriteit heeft opgebouwd, en dus hoger in de Google rankings staat, dan kan dit ervoor zorgen dat je hoger in de rankings terechtkomt. Google ziet deze aanbeveling namelijk als betrouwbaar, waardoor jouw website ook betrouwbaar is.
Hetzelfde geldt voor content. Wanneer anderen jouw content aanhalen op hun content, ziet Google dit als betrouwbaar en als een teken dat jouw content relevant is. Dit kan ervoor zorgen dat specifieke pagina’s op jouw website beter gaan scoren op bepaalde zoekwoorden.
Off-topic: externe linkbuilding helpt niet alleen met de SEO optimalisatie.Als een bezoeker via een gerenommeerde website bij jou terechtkomt, wekt dit vertrouwen.
Interne Linkbuilding
Met interne linkbuilding link je binnen jouw website van de ene pagina naar de andere pagina.
Intern linken helpt Google om meer pagina’s van je website te ontdekken en te indexeren, waardoor deze pagina’s in de resultaten kunnen verschijnen.
Daarnaast geeft dit extra informatie aan Google voor wat betreft de structuur van jouw website. Pagina’s die vaak gelinkt worden, ziet Google als belangrijke pagina’s, omdat ze relevante content bevatten.
Off-topic: goed geplaatste interne links verbetert de navigatie voor bezoekers, wat resulteert in een betere gebruikservaring van jouw website.
Technische SEO
Er zijn een aantal technische aspecten aan jouw website die Google belangrijk vindt. Een daarvan is de laadsnelheid van jouw website. Een snelle website is een belangrijke factor voor zowel gebruikerservaring als de zoekmachine rankings.
Google hanteert een mobile first indexering, wat inhoudt dat het belangrijk is dat jouw website is geoptimaliseerd voor smartphone en tablet.
Verder is het belangrijk dat jouw website is voorzien van een SSL-certificaat. Deze herken je aan de S in https://. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat de informatie die jij invoert op een website, zoals wachtwoorden, niet door anderen kan worden gelezen. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid van jouw website, en dus een hogere Google ranking.
Afsluiter
Kort samengevat: met een goede strategie kun je succesvol klanten werven via jouw website.
Mocht je naar aanleiding van dit bericht vragen of opmerkingen hebben, neem gerust contact met ons op!
Veel succes met klanten werven via jouw website!