
Het is een opwaartse trend van het afgelopen decennium: stoppen met loondienst, starten met een eigen onderneming. De redenen hiervoor zijn erg uiteenlopend. De één wil graag eigen werktijden bepalen, de ander wil niet meer gebonden zijn aan bedrijfsregels of werken voor een baas. Wat de verschillende redenen ook zijn, één hebben ze allemaal gemeen: de wens om succesvol te worden. Een mooie website kan hier een bijdrage aan leveren.
Inhoudsopgave
De voordelen van een professionele website voor een zzp’er
1. Verhoogde online zichtbaarheid
Toegegeven: mond-tot-mondreclame is goud, dit is de beste reclame die je kunt hebben. Wanneer een klant jou aandraagt bij familie/kennissen is de kans groot dat je een nieuwe opdracht binnenhaalt. Echter, er is een risico dat deze put ooit uitdroogt.
Een groot deel van je potentiële klanten gaat eerst online op zoek naar de producten/diensten die je levert. Een professioneel gebouwde website is geoptimaliseerd voor zoekmachines, wat je zichtbaarheid in zoekresultaten verbetert. Hierdoor kunnen potentiële kopers ook via de zoekresultaten bij jou uitkomen. Een kwalitatief en visueel uitstekende website kan vervolgens onderscheidend zijn in het beslissingsproces van de klant. Dat is interessant!
2. Uitstraling
De zoektocht van een potentiële klant naar een service/dienst begint vaak bij een online zoekmachine. Wanneer een klant via de zoekresultaten bij jou uitkomt, is het van essentieel belang om een sterke eerste indruk te maken. Deze indruk bepaalt namelijk of de klant nog even blijft hangen, of direct vertrekt zonder ook maar één woord gelezen te hebben.
Met een visueel sterke website kom je direct betrouwbaar over op de klant. Betrouwbaarheid is een van de belangrijkste onderdelen voor wat betreft het maken van de beslissing om wel of niet met jou in zee te gaan. Wanneer jouw website de professionaliteit van jouw dienst of product weerspiegelt, fungeert deze als een extra zetje in de rug van jouw potentiële klanten om met jou in zee te gaan. Het is jouw kans om te laten zien wie je bent en wat je kunt.
3. Concurrentievoordeel
Veel startende zzp’ers hebben geen website. Een website wordt ook vaak gezien als een eenmalige taak, waar vervolgens niet meer naar omgekeken wordt. Dit zorgt ervoor dat websites niet met de tijd meegaan en functionaliteit verliezen. Klanten hebben niets aan dit soort websites. Met een professionele website kun je hier onderscheidend in zijn ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast laat je met een goed ontworpen website zien dat je jouw onderneming serieus neemt.
4. Open 24/7
Een website is als een soort showroom die 24 uur per dag, 7 dagen per week is geopend. Klanten kunnen op ieder moment van de dag, en in het weekend, zichzelf laten informeren en inspireren over de producten en diensten die je levert.
Verkoop je producten? Dan kun je deze 24/7 verkopen in jouw webshop. Een webshop maakt het mogelijk om jouw producten aan de klant te tonen en direct te verkopen. De betaling wordt direct ontvangen, wat goed is voor jouw omzet. Je hoeft enkel zorg te dragen voor de verzending. Ben je geïnteresseerd in een webshop? Neem contact met ons op!
5. Directe Communicatie
Jouw website is een platform waar jouw klanten op terug kunnen vallen wanneer ze vragen of opmerkingen hebben. Dit wekt vertrouwen, en voor een klant is dit prettig. Zo kun je jouw website voorzien van een live-chat, en een knop waarmee ze direct met jou in contact kunnen komen. Daarnaast kun je jouw website ook voorzien van handleidingen en een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen. Dit zorgt niet alleen voor een eenvoudigere manier van communiceren, maar verbetert ook de klantbeleving (en het kan je een hoop extra communicatie schelen).
6. Aanbevelingen
Professioneel ingerichte websites laten casestudies, getuigenissen en klantbeoordelingen zien (denk bijvoorbeeld aan beoordelingen op Google). Eerlijke beoordelingen en getuigenissen zijn een belangrijk onderdeel in het opbouwen van betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Positieve ervaringen van eerdere klanten moedigen potentiële klanten aan om zaken met jou te doen. Die vijf sterren wekken vertrouwen.
7. Schaalbaarheid
Een professionele website heeft de flexibiliteit om met je bedrijf mee te groeien. Naarmate je onderneming uitbreidt, kun je gemakkelijk nieuwe functies en inhoud toevoegen aan je website. Dit maakt het eenvoudiger om je aanbod uit te breiden, zonder dat je hier flink voor moet investeren. Daarnaast kunnen de behoeften van je klanten in de loop van de tijd veranderen. Met een website kun je hier eenvoudig op inspelen.
8. Herkenbaarheid
Een goed ontworpen website stelt je in staat om herkenbaarheid uit te stralen. Ook wel ‘branding’ genoemd.
Wanneer je jouw website voorziet van een logo en huisstijl, laat dit een blijvende indruk achter bij je klanten. Potentiële klanten herkennen het logo en kleurstelling. Wanneer ze deze vaker tegenkomen, gaan ze dit herkennen en linken met het product/service die jij aanbiedt. Herkenbaarheid gaat vaak hand in hand met vertrouwen, wat meer klanten op kan leveren.
9. Kostenbesparend
Het opzetten van een website lijkt op een flinke investering, maar op de lange termijn is dit kostenbesparend. In vergelijking met traditionele marketingmethoden, zoals drukwerk en fysieke advertenties, biedt een website een vast platform voor het promoten van je bedrijf.
Daarnaast kun je ook social media inzetten en jouw website linken met deze accounts. Door in jouw posts structureel naar jouw website te verwijzen, kun je gratis gebruik maken van extra promotie.
10. Groter Bereik
Dankzij het internet kunnen mensen van overal jouw producten en diensten ontdekken. Of ze nu in een andere stad, provincie, of zelfs land zijn. Met een professionele website heb je de mogelijkheid om klanten te bereiken die zich ver buiten je directe regio bevinden. Dit betekent dat je niet meer beperkt bent tot de klantenkring in jouw buurt of stad, maar dat je over de hele wereld klanten kunt aantrekken. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
11. Uitstraling van kennis
Als je jouw website voorzien van een blogpagina, kun je jouw kennis en expertise tonen aan jouw klanten. Door regelmatig waardevolle content te maken en te delen kun je jezelf ontpoppen tot een ware expert in jouw vakgebied. Zodoende bouw je niet alleen autoriteit op in jouw vakgebied, maar kom je ook hoger in de resultaten van de online zoekmachines (denk aan Google). Klanten zullen ook eerder kiezen voor een expert met een actieve en informatieve website.
Iets voor jou, zo’n website?
Wij helpen jou graag bij het creëren van een mooie website die je klanten aanspreekt, je klantbereik vergroot en je bedrijf klaarstoomt voor de toekomst. Neem contact met ons op en ontdek de voordelen van een goed ontworpen website!