Een landingspagina moet zoveel mogelijk bezoekers aantrekken en laten aanzetten tot actie. Het maximale eruit halen! In dit artikel gaan we verder in op de landingspagina. Wat is het, en hoe optimaliseer je deze voor de beste resultaten?
Wat is een landingspagina?
De naam landingspagina zegt het eigenlijk al. Dit is de pagina waarop je bezoeker “landt” nadat deze op een zoekresultaat of advertentie heeft geklikt. Denk bijvoorbeeld aan een Google zoekresultaat, of een advertentie op social media.
Stel je voor: je gaat via Google op zoek naar een leuk cadeau, zoals een snackplankje voor een kind. Google de meest relevante resultaten zien, in dit geval een van onze gewaardeerde klanten.

Deze specifieke productpagina van het snackplankje van fungeert nu als landingspagina (deze vind je hier).
Verschil tussen landingspagina en homepagina
Een landingspagina wordt wel eens verward met een homepagina. Niet geheel onterecht: op beide pagina’s kunnen bezoekers binnenkomen op je website. Het grootste verschil is het doel van de pagina.
Homepagina
Een homepagina informeert. Het is een soort visitekaartje waarin wordt uitgebeeld wat men doet, wat men kan en waar zij de bezoeker in kunnen ondersteunen. Een goede homepagina nodigt uit om andere pagina’s te gaan bekijken. Denk bijvoorbeeld aan een product/dienst pagina, over mij/ons pagina, en een blogpagina.
Landingspagina
Een landingspagina heeft een heel specifiek doel: conversie.
Een landingspagina is volledig is geoptimaliseerd voor één specifieke dienst of product. Het ultieme doel van een landingspagina is het aanzetten tot actie. Denk hierbij aan:
- Contact opnemen
- Een offerte aanvragen
- Aanmelden voor een nieuwsbrief
- Kopen van een product, dienst of cursus
Dit houdt in dat de pagina volledig is gefocust op dit doel, met zo min mogelijk afleidingen naar andere pagina’s.
Landingpagina’s worden voornamelijk ingezet bij betaalde advertentiecampagnes op bijvoorbeeld Google of sociale media. De investering in dit soort campagnes wil je graag terugverdienen, waardoor een sterke landingspagina essentieel is om hier het maximale uit te halen.
Eigenschappen van een goede landingspagina
Een sterke landingspagina kun je niet even uit je mouw schudden. Deze pagina’s zijn vaak goed doordacht. Wanneer je gaat starten met het maken van een landingspagina, hou dan rekening met de volgende punten.
1. Duidelijke titel
De eerste twee seconden zijn cruciaal voor een pagina. Dit is de tijd die we nodig hebben om te beslissen of we geïnteresseerd zijn, of wegklikken. Het is van groot belang dat je een titel kiest die duidelijk en pakkend is. Welk probleem van de bezoeker kan jouw product/dienst oplossen?
2. Pakkende intro
Na de titel komt een krachtige intro. Hou deze kort en bondig. Probeer de bezoeker zoveel mogelijk te triggeren door middel van voordelen, unieke verkoopargumenten en krachttermen. Het doel van de intro is om de bezoeker te laten zien dat deze goed zit en jouw pagina/product/dienst de waarde kan leveren die hij zoekt.
Benadruk de voordelen die jouw aanbod met zich meebrengt en de eventuele problemen die het oplost. Eindig met een duidelijke call to action, zoals bijvoorbeeld een knop.
3. Visuele elementen
Mensen zijn visueel ingesteld, waardoor foto’s en video’s van onschatbare waarde kunnen zijn. Deze kunnen jouw teksten ondersteunen en kracht bijzetten. Daarnaast kun je ze gebruiken om je pagina betrouwbaarder te maken. Denk bijvoorbeeld aan een foto van jezelf, een eerder project, of een tevreden klant met een van jouw producten.
4. Call to Action (CTA)
We hebben deze al even kort aangetikt in punt 2. Echter, een CTA verdient zijn eigen punt.
Een CTA is een knop die aanzet tot actie, bijvoorbeeld ‘vraag een gratis offerte aan’. Zorg ervoor dat deze knop duidelijk zichtbaar is, door middel van een opvallende kleur en een pakkende tekst die aanzet tot klikken (‘meld je nu aan en ontvang de eerste 3 maanden gratis’). Je mag deze knop vaker gebruiken op je landingspagina, maar pas op dat je deze niet te vaak gebruikt. Afhankelijk van je pagina.
5. Sociaal bewijs
Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat jouw landingspagina vertrouwen uitstraalt. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! Dit kun je overlaten aan jouw eerdere tevreden klanten. Denk hierbij aan:
- Geschreven reviews op jouw website
- Geschreven reviews op reviewplatformen zoals Google of Trustpilot
- Quotes
- Logo’s van bedrijven die gebruik hebben gemaakt van jouw aanbod.

6. Snel en mobiel vriendelijk
Een snelle laadtijd is cruciaal voor jouw landingspagina. Dit geldt overigens niet alleen voor je landingspagina, maar voor je hele website. Daarnaast helpt het ook als deze is geoptimaliseerd voor alle apparaten. Niet alleen voor Google (helpt in de rankings), maar vooral voor je bezoekers.
Afsluitend
Een goede landingspagina kan het verschil maken tussen een bezoeker die direct wegklikt, en een bezoeker die klant wordt. Zorg ervoor dat je landingspagina duidelijk, overtuigend, betrouwbaar en doelgericht is. Dat gaat je zeker lukken!
Landingspagina laten maken? Besteed het uit!
Als ZZP’er heb je al genoeg aan je hoofd. Je wilt je klanten helpen, je bedrijf laten groeien en je diensten aanbieden. Wellicht kunnen wij wat voor je betekenen!
Bij Simper Webdesign help ik jou met het maken van een professionele en converterende landingspagina met één simpel doel: resultaat behalen.
Neem contact met ons op en wellicht drinken we binnenkort een kop koffie!